Gäller alla typer av båtfabrikat. Amerikanska som europeiska. Sportfiskebåt som fritidsbåt.
Det är många av våra kunder som köper sin första båt av oss och kanske ej är så van att hantera en båt samt det som gäller kring sjösättning, underhåll osv. Därför har vi skrivit ihop denna text som vi lämnar ut till våra båtköpare. Mycket kanske är självklarheter för många, men det finns en hel del tips och information som kanske även den mest erfarne båtkapten kan dra nytta av, så passa på att läs igenom detta!
För att er nya båt ska fungera klanderfritt och hålla sig fin i många år framöver är det av största vikt att ni sätter er in i hur båt, motor och utrustning ska skötas och användas. En bra tumregel vid skötsel av din båt är att ju bättre du tar hand om din nya båt desto längre tid kommer den att hålla sig fin och behålla sitt utmärkta andrahandsvärde under lång tid framöver. Obs detta är ingen instruktionsbok utan ett komplement med lite tips. Läs dina medföljande instruktionsböcker. Här följer några råd och tips för skötsel och brukande.
Skötsel och underhåll
En båt är inte som en bil som knappt behöver göra något mellan serviceintervallen. Man behöver ta hand om sin båt för att den ska fungera bekymmersfritt. En båt lever ett långt mycket hårdare liv än en bil och man behöver kontrollera, rengöra och justera en del ibland. För att din båt ska fungera klanderfritt har vi här lite tips på vad man bör tänka på och göra.
Skrov aluminium
Vi rekommenderar att man tvättar båten ofta och vaxar lacken en eller ett par gånger per säsong, så kommer din båts lack att hålla sig fin i många år framöver. Använd rekommenderat tvättmedel för lackerade ytor tex bil eller milt båtschampo. Obs använd aldrig oxalsyra eller medel innehållande detta. Använd vax för lackerade ytor tex bilvax eller liknande.
Även om Tracker/Ranger har en av de mest täckande garantier och en av de idag starkaste lackerna på aluminiumbåtar så gäller ej lackgarantin mot korrosion. Det är inget unikt hos Tracker/Ranger utan lika hos alla båttillverkare idag. Det är därför viktigt att tänka på att användning i bräckt eller saltvatten orsakar korrosion och vad man kan ska tänka på för att minimera det. Tänk även på att detsamma gäller vid körning på saltade vägar eller i annan korrosiv miljö. Givetvis kan du använda din båt i salt/bräckt vatten eller traila på saltade vägar men var noga med att tvätta och spola av båten. Detta görs med rikligt med vatten och gärna med schampo, både in och utvändigt så man får bort allt salt. Saltet på vägar är mycket frätande i synnerhet tillsammans med sol. Får du stenskott eller lackskador bättra i skadorna så fort du har möjlighet så håller sig lacken fin. Är båten dessutom vaxad så håller lacken långt mycket bättre mot korrosion.
Skrov glasfiber
Vi rekommenderar att man tvättar båten ofta och vaxar båten en eller ett par gånger per säsong så kommer din båts gelcoat att hålla sig fin i många år framöver. Använd rekommenderat tvättmedel för glasfiberbåtar t.ex båtschampo. Använd även vax avsedd för glasfiberbåtar. Har ytan på din båt blivit matt går det att polera upp den med rätt medel och teknik. Läs mer om detta på vax-polish-rubbing tillverkares hemsidor. Efter användande i salt eller bräckvattnen eller efter trailning på saltade vägar, spola av båten med rikligt med färskvatten.
Ett tips är att även använda medel som t.ex Boatdetailer så kommer din lack/gelcoatyta och exteriör att hålla sig fin i många år framöver. Dessutom blir den oerhört lättskött och det går fort och enkelt att rengöra din båt.
Båtplats
Har du din båt ligger i vattnet hela säsongen och i synnerhet i bräckt eller saltvatten, använd bottenfärg eller rengör botten flera gånger under säsongen. Använd samt kontrollera anoder på motorn, och använd anoder som är avsedda för det vatten du använder båten i. I salt och bräckt vatten rekommenderas även avsedda anoder på skrovet om du har en aluminiumbåt.
Om du använder 230v landström, var noga med bra kapslat kablage för att undvika krypströmmar, framförallt med aluminumskrov.
Interiör
Både vinylen och heltäckningsmattan i båten är lättskött. Ta för vana att alltid ta bort organisk material såsom tex matrester från båten och öppna alla luckor när du fiskat färdigt. På så sätt slipper du fukt, dålig lukt och mögel i båten. Även om en del luckor är täta bildas det mycket kondens i båtar och i synnerhet på aluminiumbåtar. Så ta för vana att öppna luckorna och vädra ur när du inte använder båten.
Mattan räcker det oftast med att dammsuga eller borsta av. Är den mycket smutsig, använd tvättmedel avsedd för mattvätt eller typ mild såpa och skölj med vatten och borsta med borste. Använd ej högtryckstvätt och i synnerhet inte med munstycket jättenära mattan, fibrerna i mattan kan skadas.
Fönsterrutor av glas rengöres med fönsterputs eller likvärdigt. Rutor i plast typ plexiglas använd ej starka rengöringsmedel utan enbart milt rengöringsmedel tex såpa. Annars finns stor risk att rutorna repas.
Stolar och liknande klädsel rengörs med milt tvättmedel och vinylrengöring avsedd för klädsel och vinyl. Boatdetailer är utmärkt även till detta.
Ett tips är att smörja stolsfästen ett par gånger per säsong. Ta ut piedestalen ur golvfästet och smörj med typ 5-56 eller likvärdigt medel så slipper man att piedestalen fastnar i fästet. Smörj lucklås och gångjärn med låsolja eller likvärdigt 5-56. När mattan på båten blivit lite nedtrampad brukar lucklåsen behöva justeras en aning för att luckan ska hållas tätt. Efter användning i salt eller bräckt vatten spola av inredningen med rikligt med vatten.
Kapellet tvättas med medel avsedd för kapelltvätt och kan efter en tid behöva impregneras. Använd avsett medel för impregnering av kapell. Se till att det inte ligger stora mängder tung snö på kapellet under vintern. Smörj spännena till kapellet med medel typ wd40.
Motor
Se motortillverkarens skötsel och bruksanvisning och läs detta noga. Några korta enkla tips i övrigt. Serva och vinterkonservera alltid din motor hos aukt verkstad, Evinrude vinterkonserverar du enkelt själv, se bruksanvisning. Spola av och ur motorn efter användning i salt eller bräckt vatten, smörj styrning och ta för vana att fylla på fett i fettnipplarna på motorn och dess upphängning.
Kontrollera propeller efter skador och tecken på kavitation. Smörj gas och växelwire med jämna mellanrum och kontrollera motorbultar och motorns anoder. Om du har Jack Plate och/eller fästen för Power Poles eller Talon grundvattensankare så är det viktigt att då och då kontrollera att bultar och mutter är åtdraget. Detta gäller motorbultar såväl som infästningsbultar på Jack Plate och eventuella armar och fästen till grundvattensankare.
Tvätta och vaxa din motor med jämna mellanrum så kommer du ha en motor som håller sig fin i många år.
Elmotor, batterier och elektronisk utrustning
Rengör elmotor efter användning i salt eller bräckt vatten. Ta för vana att fetta in axeln till propellern någon gång per år. Läs manualen för elmotorn för fler råd och tips. Efter att du använt din båt och elmotor, se alltid till att ladda batterierna omedelbart efter användning, detta gäller alla typer av batterier förutom av litiumtyp.
Se till att ej dra ur batterierna för lågt under battertillverkarens rekommendation (vanligtvis runt 12,2 volt för vanliga blybatterier). Att dra ur batterierna för mycket och att underlåta att ladda direkt efter användning kommer ofelbart leda till att batteriet tappar effekt och livslängd. Gäller ej litium.
Tips om du har litiumbatterier
Har du en två eller trebanksladdare till dina litiumbatterier så kan de efter en tid bli ojämnt laddade och det ena slår av före de andra. Ladda batterierna separat någon gång emellanåt så eliminerar du problem.
Om batteriet eller ett av batterierna i ett 24v-bank stängs av behöver man ”väcka” den inbyggda BMS’en i batteriet för att kunna få igång laddningen igen. Detta gäller speciellt för laddare som inte ger mer laddström än 6-7A per utgång. Du kan enkelt väcka batteriet med att antingen ha en 12V starthjälp/jump start, eller genom koppla en startkabel mellan plus på batteriet som är släckt och startbatteriet i din båt. Det föregående är att föredra.
Ju kraftigare laddare du väljer, desto kortare tid tar det att ladda dina litiumbatterier, och du undviker att batterier behöver starthjälp om BMS’en släckts.”
Kontrollera batteripoler och smörj dom med lämpligt medel. Det är även bra att då och då smörja kontakter till ekolod och övrig elutrustning med tex wd40. Kontrollera med jämna mellanrum båtens elsystem, kablar, kopplingar och säkringshållare och titta efter skador på detta. Om du själv monterar elektrisk utrustning på båten, var mycket noga med att ström inte kommer i kontakt med båtens skrov. Använd krympslang och isolera skarvar och kopplingar ordentligt. Krypström kan orsaka stora skador i synnerhet på ett aluminiumskrov.
När det gäller långtids- eller vinterförvaring av litiumbatterier är det av yttersta vikt att de varken är nere på avstängt läge eller fulladdade. De ska gärna förvaras på 50-70% av kapaciteten kvar.
Övrig kontroll och underhåll
För att din länspump ska fungera korrekt behöver du emellanåt rengöra pumpens filter, det sitter oftast lokaliserat under pumpen som lätt kan tas loss. Har du en pump med nivåvakt behöver du även kontrollera så att den löper lätt och att inget blockerar den.
Kontrollera med jämna mellanrum skrovgenomföringar efter skador och läckage och dra åt dem vid behov, de kan vibrera loss. Kontrollera slangar, slangklämmor och kopplingar till övrig VVS i båten. Till exempel pumpar och slangar till livewell behöver kontrolleras då och då.
Har du en så kallad WT ruta så behöver skruvarna efterdras med jämna mellanrum. Mittrutan behöver också justeras in ibland. Ta för vana att regelbundet kontrollera och efterdra skruvar till pulpeter, rutor, luckor och övrig utrustning. Skruvar kan med tiden vibrera loss och kan behöva efterdras. Framför allt till elmotor, grundvattensankare, elektronikfästen och jackplate om sådan finns. Observera att detta är ditt ansvar som ägare att regelbundet kontrollera att utrustningen sitter som den ska.
Efter användning av båten, se alltid till att ta ur dyvikan och töm båten på vatten och ställ båten med lite lutning bakåt. Efter användning är det fullt normalt att det kommer ut lite vatten och inget att oroa sig för.
Trailer, trailning, sjösättning & upptagning
När du hämtat din nya båt hos oss är trailern inställd efter båten. Efter några mils körning behöver hjulbultarna efterdras och kontrolleras. Det är mycket viktigt att båten trailas upp och ligger lika som den stod när du hämtade den så inte båten hamnat för långt fram eller för långt bak.
Kölrullar, sidostöd och vaggor behöver kontrolleras ofta. Dessa kan behöva justeras efter en tids användning. Kontrollera att din båt är ordentligt och rätt fastspänd. Det är mycket viktigt att båten står ordentligt på trailern och är ordentligt fastspänd och inte kan flexa och röra sig i förhållande till trailern.
Använd alltid en så kallad transom saver för att avlasta akterspegel och motorns hydraulik och upphängning.
Kontrollera att du har rätt lufttryck i däcken och att kultrycket på trailern är korrekt.
Salt tär hårt på galvaniserade ytor så ett tips är att tvätta den efter användning i bräckt/saltvatten eller på saltade vägar så kommer den hålla sig fin länge. Läs trailertillverkarens skötsel och bruksanvisning.
Trailning med kapell på. Om du trailar med ditt kapell på, tänk på att det kan komma sand/grus mellan lack och kapellets band. Detta gör att när kapellet rör sig med fartvinden kan skav uppstå i lacken. Kontrollera även så att banden till kapellen inte skaver mot lacken under transport. Ett tips är att ta bort kapellet under trailning om man kör på vägar med sand, grus eller liknande.
Sjösättning och upptagning med trailer
Vid upptagning av båten är det mycket viktigt att du backar ner trailern ordentligt och långt ner i vattnet. Så mycket att minst de bakre kölrullarna/ multirullarna är under vattnet. Detta gäller alla slags båtar och trailers (både sk Multiroller och vanliga trailers med kölrullar). Det blir alldeles för hög påfrestning/punktbelastning på skrovet om man underlåter sig att inte följa detta och skador på skrov kan uppstå. Särskilt om båten är tungt lastad och utrustad. Är rampen inte tillräckligt djup eller du inte kan backa tillräckligt långt ut, åk till ett annat ställe. Många menar att man inte ska backa längre ner än till fälgkanten på trailern. Detta är helt fel och ett påstående som lever kvar sen den tiden då vi i Sverige la i båten på våren och upp på hösten.
Ser man till att sköta sin trailer rätt och smörja lager och serva bromsar så är detta inget problem. Dessutom långt mycket billigare att byta lager på trailern än att laga båten.
Tänk på att trailerskador inte täcks av garantin och man kan få aktsamhetsavdrag från försäkringen.
Vinterförvaring
Vinterkonservera din motor och se till att motorn är i fullt ned-tiltat läge så att allt vatten kan rinna ut. Läs motorns instruktionsbok och följ deras råd. Se till att alla luckor är öppna och att det kommer in luft i båten. Ställ båten torrt och täckt. Städa ur båten ordentligt. Ett tips är att ställa in så kallade torrbollar i båtens stuvutrymmen.
Tvätta och vaxa skrovet, smörj in stolsfästen, elkontakter och liknande. Plocka av alla batterikontakter och smörj med avsett medel tex vaselin. Ladda batterierna och underhållsladda under vintern.
Mycket viktigt är att se till att allt vatten är borta från skrovet, länspumpar, livewellpumpar, slangar och liknande. Annars kommer det ofelbart frysa sönder.
Körning
Kontroll före avfärd:
- Dyvikan sitter i och är tät.
- Batterierna är fulladdade.
- Länspumpen fungerar.
- Det finns tillräckligt med olja för din tur (gäller Evinrude 2takt).
- Motorolja är i rätt nivå på oljestickan (gäller Mercury 4takt.
- Lanternorna fungerar.
- Styrningen fungerar klanderfritt och är smörjd ordentligt.
- Du har tillräckligt med bensin.
Innan du reser hemifrån kontrollera att:
- Båten står som den ska på trailern och den är korrekt fastspänd samt att transom saver sitter på.
- Draghandsken sitter ordentligt på dragkulan och är ordentligt låst samt att säkerhetswiren sitter på.
- Veva och dra upp stödhjulet.
- Alla lysen och bromsarna fungerar på trailern.
- Hjulbultarna är ordentligt dragna och däcken har rätt lufttryck och att hjullagren är infettade.
- Obs: glöm inte nyckeln till båten.
När ni packar båten se till att ni packar rätt och fördelar ut vikten.
Använd alltid flytväst och dödmansgreppet och kör aldrig båt med alkohol eller droger i kroppen. Se till att du har tillräckliga kunskaper om navigering och använder dig av nödvändig navigationsutrustning exempelvis plotter, sjökort osv.
Har du en båt med så kallad WT-ruta, se till att den är ordentligt stängd och låst med vreden, annars är det stor risk att den blåser upp och kan gå sönder.
Uppstart
Öppna luftskruven (vid lös trycktank), pumpa upp bränsletryck med pumpblåsan (om sådan finns). Tilta alltid ner motorn så att motorn omedelbart får kylning. Starta aldrig någonsin motorn utan motorn är helt nedtiltad i vattnet och får kylning. Varmkör alltid motorn innan ni åker iväg. Kontrollera att den kyler och har skvallerstråle och kontrollera att inget bränsle läcker.
Under färd och körtips
När du ska upp i fart så starta alltid med motorn nedtrimmad allra längst ner, segdra inte båten utan ge adekvat gas fort upp i plan. Tilta ut motorn tills det känns som båten går lätt och lägg båten i marschfart. Övertilta inte motorn, en så kallad roster tail (lång vattenkaskad ovan ytan efter motorn) ser kanske coolt ut men du har då tiltad ut motorn för mycket (kan skilja på båtmodeller). Har du tiltad motorn för mycket får du också en annat ljud från motorn och den låter lite mer som ett flygplan och tappar grepp.
Lär dig känna när båten går som bäst i fart och med korrekt trimhöjd så kallad sweetspot. Båten ska kännas lätt att styra utan att den tappar grepp eller känns fladdrig. För lite tilt gör att båten känns trögstyrd, plogar och kan luta åt en sida, det beror på propellerns rotationsriktning. För mycket trim orsakar kavitation, propellern tappar grepp, du får en vattenkaskad sprutande uppåt och båten känns instabil.
Din båts marschfart ligger vanligtvis någonstans mellan 3 och 4 tusen varv, där ska det kännas som att båten går som lättast med minsta möjliga varvtal utan att den går tungt. I marschfart är din båt som allra mest bränslekonomisk och miljövänligast. Alla båtar har olika marschfart och så kallad sweetspot, prova dig fram.
Tänk på att båtens sweetspot skiljer sig beroende på last, vind och vattenförhållanden. Tänk på att motvind kräver mindre upptiltad motor då vinden hjälper till att lyfta båten.
Ett tips är om det är bråkig sjö att gå lite snett emot vågorna stället för rakt emot. Det gör oftast att din båt skär vågorna bättre och man kan då kryssa sig fram istället. Läs av vågorna och kör inte fortare än du och båten klarar av.
En bra tumregel är att smäller det i båten när du kör i vågor så kör man fel, sänk farten eller ändra teknik. Annars kan båt och passagerare ta skada. Till och med stora färjor som tex finlandsfärjor slår av på farten om det går lite sjö. Vanligtvis slår de av farten om de blåser mer än 10 m/s annars tar färjan skada. Tänk då på hur stor en färja är i jämförelse med din båt. Kör med förstånd och sunt förnuft.
Gör aldrig en så kallad blow out (propellern i vattenytan och man gasar på för att få en vattensprut rakt upp) motorns hydraulik är inte gjord för detta och kan ta skada.
Lägg aldrig i backen direkt från framåtläge utan att båten är i krypfart. Att lägga i backen i hög fart framåt kan resultera i att motor eller växelhus går sönder. Läs motorns bruksanvisning.
Fisketävlingar är roligt. Men mycket olyckor och skador på både båtar och passagerare sker under just sådana. I stundens hetta chansas det mer, körs över sina och båtens begränsningar. Kör med förstånd!
Mojoboats service
Känner du att du inte vill hålla på med skötsel och arbeten själv med din båt så står vi på Mojoboats till din tjänst. Vi erbjuder och utför alla förekommande arbeten på båtar, båtmotorer, trailers och tillbehör. Vi har även servicebil och kan utföra arbeten på plats, vi hämtar även båtar till vinterförvaring.
Tveka inte att höra av er till vår verkstadsansvarige Patrik Löfgren med dina frågor eller boka in arbeten. Tel: 0582-688800 välj verkstad och fråga efter Patrik. Eller använd vårt smarta Reparation & serviceformulär här!
Bra att ha med i båten
Här följer några tips på vad som är bra att ha med sig i båten:
- Säkringar
- Paddel
- Öskar
- Extra dyvika
- Startkablar
- Tampar
- Ankare
- Första-hjälpen-kit
- Buntband
- Extra brytpinne och propeller till elmotorn
- Enklare verktygslåda med de vanligaste block/hylsnycklar tång och skruvmejsel
Vi rekommenderar även att man har en så kallad Starthjälp 12V (Jumpstart) ifall startbatteri är urladdat eller litiumbatteri är släckt.
Övrig säkerhetsutrustning såsom t.ex flytväst är eget ansvar.
Använd sunt förnuft.
Om det blir fel
Mojoboats AB är ett fullserviceföretag och vi är mycket måna om våra kunder och att hjälpa er även om ett fel skulle uppstå.
Blir det något fel på båt, motor eller utrustning så kontakta oss via telefon eller sidans kontaktformulär. Gäller det båt, utrustning, motorer, även garantiarbeten på motorer och båt så ta kontakt med Patrik Löfgren på verkstaden genom telefonväxeln eller Reparation & serviceformulär.
Obs! Även om vi är ett fullserviceföretag och vill hjälpa våra kunder på bästa sätt så vill även vi ha ett privatliv, ledighet och semester. Vi ber er att vänligen respektera detta och inte kontakta oss privat med telefonsamtal, sms eller via Messenger eller liknande efter ordinarie öppettider.
Skulle vi inte kunna hjälpa er via mejl eller telefonledes måste båten tas till oss av er. Vi har inte möjlighet eller resurser att kunna hämta båtar. Detta gäller oavsett vilket fel båten har. Likt en bilförsäljning behöver du ta bilen till verkstaden även om det är ett garantiärende.
Har ni funderingar och frågor är ni alltid välkomna att höra av er till oss!